‘Zoektocht’ en ‘experiment’ zijn steekwoorden voor het meeste werk van Diet van Velzel. Met kwast en/of pen, lijm, schaar, naald, draad, touw en oude spullen, wordt geprobeerd iets naar boven te halen wat zich niet liet plannen. Haar tekeningen, schilderijen, collages en assemblages bieden een mix van werkelijkheid en spontane associaties. De invalshoek varieert van figuratief (mensen, dieren, natuur) en halfabstract (steden, wankele bouwsels) tot ruw abstract (ruimtelijke, opengesneden doeken en assemblages). De lijnvoering is vaak vrij los, soms uitgesproken strak. Zo ook het kleurgebruik. Zijn er achterliggende doelen? Is er sprake van een boodschap, van commentaar?
Veel werk is vrij luchtig van aard, soms licht karikaturaal of vervreemdend. Gezien de staat van de wereld kent haar beeldtaal de laatste jaren (letterlijke) destructie en provisorische reparatie. Ook is hergebruik van goederen of onderdelen een thema aan het worden. Tevens biedt dit een mogelijkheid tot verdere materiaalverkenning. Diet (1949) volgde verspreid over de afgelopen dertig jaar cursussen bij Rotterdamse kunstenaars. Ze exposeert solo en in groepsverband, meestal in Rotterdam, maar ook elders in Nederland; een enkele keer in het buitenland. Vooralsnog rekent ze zich niet bij een stroming.