Marian Kastelein

Uitgangspunt van het werk is elke keer de naturelle wol van het schaap. Dit onder je handen, in combinatie van water en zeep te zien veranderen van losse, onsamenhangende  vezels tot een stevig geheel: vilt, blijft fascineren.

Bolvormen vormen het uitgangspunt bij de serie waar ik geruime tijd mee bezig ben, met als thema: Wabi Sabi, of de Schoonheid van de Imperfectie. Na een serie mooi gevormde bollen, rees de vraag wie en wat eigenlijk bepaalt wat een perfecte bolvorm is. En wat zou er gebeuren als je deze vormen zou indeuken en nog weer later wat gebeurt er als je de schaar erin zet, dit soms gecombineerd met andere materialen. Het vormde de start van een periode van veel experimenteren, en het telkens opzoeken van de grenzen van wat mogelijk is volgde.

Om een extra gelaagdheid aan het werk te geven ben ik gaan experimenteren met het laten oxideren van het werk. Zo is er werk bij de Noord-Hollandse kust in de Noordzee beland, om te laten oxideren, en zijn er diverse werken voor de Bretonse, en Normandische kust de Atlantische Oceaan ingegaan. Het lijkt erop dat het oxidatieproces daar nog krachtiger is.

Opleiding: Hogeschool voor de Kunsten Utrecht Discipline: Textiel